Postaw na realny cel językowy i ucz się mądrze
Dlaczego w ogóle warto stawiać sobie cel nauki języka, nie można po prostu przyjść na zajęcia i zacząć swojego kursu? Można. Jednak wcześniejsze przemyślenie nauki i postawienie jasnego, klarownego celu, do którego chcemy zmierzać bardzo ten proces ułatwi oraz przyspieszy. To tak, jakby wsiąść w samochód i jechać gdziekolwiek przed siebie lub jechać do konkretnego celu podróży. Nie jeździmy przecież bez celu. Każda podróż ma swój punkt docelowy. Podobnie z odchudzaniem: wiemy z reguły, ile chcemy schudnąć i określamy w jakim czasie. Czy ćwiczenia fizyczne: gdy decydujesz się na rozpoczęcie takiej aktywności zastanawiasz się, ile czasu temu poświęcisz i jaki typ ćwiczeń/ zajęć/ treningów będzie dla Ciebie optymalny. To samo należy zrobić w przypadku nauki języka. Jak? Smart’nie.
Co to S.M.A.R.T. i jak to odnieść do nauki języka?
Skrót pochodzi od angielskich słów:
S – specific, czyli konkretny
M – measurable, czyli mierzalny
A – achievable, czyli osiągalny
R – relevant, czyli istotny
T – time-bound, czyli określony w czasie
Konkretny, czyli jak skonkretyzować naukę?
Ustalamy, jaki poziom planujemy osiągnąć w czasie, jaki chcemy na naukę przeznaczyć. Pamiętajmy jednak, by myśleć realistycznie, czyli np. jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę na kursie językowym i poziom „wyjściowy” to podstawowy, nie planuj przeskoczenia w rok na poziom B1, czyli średnio zaawansowany, tym bardziej, jeśli wiesz, że nie poświęcisz na naukę całych swoich dni. Przygodę należy rozpocząć od sprawdzenia z lektorem, na jakim poziomie aktualnie znajdujesz się, a następnie omówienia tych obszarów języka, nad którymi chcesz popracować. Konkretny plan to np. osiągnięcie swobody komunikacyjnej na poziomie średnio zaawansowanym w ciągu roku i nauczenie się xxxx słów/ zwrotów/ wyrażeń z obszaru języka biznesu niezbędnych do rozmów z kontrahentami z zagranicy.
Mierzalny- co i jak zmierzymy?
Warto mierzyć przyrost naszej wiedzy i warto robić to często, nie tylko u kresu podróży językowej. Mierzeniem postępów nauki może oczywiście zająć się lektor. Warto ustalić zawczasu, jaka będzie forma kontroli postępów. W przypadku nauki języka wskazane jest ustalenie np. liczby słów/ zwrotów/ idiomów/ czasów, które chcemy poznać w czasie planowanej nauki.
Osiągalny, czyli nie mission impossible
Cel osiągalny w nauce języka to taki, jaki jesteś w stanie osiągnąć ucząc się z założoną częstotliwością i w założonym tempie. Weź pod uwagę Twoje naturalne predyspozycje do nauki języka, tryb życia, jaki wiedziesz, charakter Twojej pracy, to, ile godzin spędzasz poza domem, czy nawet swoje męczące treningi- te czynniki mają wpływ na to, jak wyglądać będzie Twoja nauka. Odradzam stawianie sobie celów niemożliwych do osiągnięcia. To demotywuje i prowadzi donikąd. Przyjrzyj się sobie, pogadaj ze sobą i zdecyduj, ile jesteś w stanie osiągnąć.
Cel, który jest istotny
Istotny cel to taki, który zmieni Twoją codzienność, życie, pomoże zmienić pracę, przeprowadzić się, a jego spełnienie zaowocuje w Twoim życiu wartością dodaną. Musi być dla Ciebie ważny i musisz mieć do niego emocjonalny stosunek. Warto zadać sobie pytanie, jak osiągniecie celu, czyli np. opanowanie języka komunikacji na poziomie B2 wpłynie na Twoje losy.
Cel określony w czasie, czyli nie planujemy na sto lat
Określ, w jakim czasie, do kiedy chcesz osiągnąć swój językowy cel. Postaw sobie ramę czasową. To wcale nie musi oznaczać, że nie będziesz mógł uczyć się języka dłużej. Oczywiście będziesz mógł, ale trzeba zaprogramować swoją głowę na określoną liczbę lekcji w określonym przedziale czasu. Tu potrzeby są różne- rok, pół roku, miesiąc, dwa lata. Niech będzie to znów „namacalne”, np.: „w dwa lata zdam egzamin Cambridge C1 Advanced”.
Mam nadzieję, że przekonałam Cię, dlaczego jasno postawiony cel nauki jest taki istotny i jak bardzo może Ci pomóc w osiągnieciu sukcesu- czego oczywiście serdecznie Ci życzę.